1. Spune-ne câteva cuvinte despre tine și despre experiența ta profesională.
M-am născut o persoană optimistă și dacă ar trebui să mă descriu în câteva cuvinte, ar fi pozitivă, orientată spre soluție, ambițioasă și pacifistă. Îmi place să fiu înconjurată de oameni creativi care îmi stimulează mintea și mă ajută să realizez lucruri grozave. Și asta m-ar face să adaug și „norocoasă” în lista mea scurtă de atribute, întrucât universul a fost generos cu mine, aducând în viața mea oameni pe care îi admir și de la care am avut șansa să învăț multe.
Experiența mea profesională începe în Grecia, în anul 2000, când fiind încă student am început să lucrez în sistemul bancar. Un sistem pe care l-aș urma și în România, de mai bine de 15 ani. O perioadă importantă din viața mea care mi-ar defini caracterul, îmi va disciplina gândurile și m-ar face într-o mare măsură ceea ce sunt astăzi. Cu toate acestea, trebuie să recunosc că ultimii 5 ani sunt cei de care sunt cea mai mândră, anii dedicați comunității grecești și Camerei de Comerț.
2. Ce părere aveți despre România și ce vă place cel mai mult la această țară?
Pentru mine România înseamnă Acasă, locul unde locuiește familia mea și unde mă simt în siguranță, zona mea de confort. România a evoluat foarte mult în ultimii 10 ani și mă simt din ce în ce mai mândră spunând că sunt român. Inima îmi bate mai alert când străinii își împărtășesc experiența pozitivă aici, făcându-mă din ce în ce mai conștientă de creșterea calității vieții și de frumusețea moștenirii noastre culturale, cu tradiții incomparabile.
Ce îmi place cel mai mult la România? Greu de răspuns, dar în primul rând sunt parcurile noastre frumoase, natura incomparabilă care a fost atât de generoasă cu noi.
3. Cum credeți că a evoluat piața din România în ultimii ani? Credeți că mai există oportunități de afaceri în această țară și cum credeți că ar putea fi exploatate?
Piața din România a evoluat foarte mult în ultimii ani, acesta este sentimentul comun pe care îl avem cu toții. A evoluat și încă mai are mult spațiu de îmbunătățire. Și aici vin oportunitățile, investițiile care vor duce la exploatarea la maximum a acestui potențial.
Rolul nostru ca Cameră de Comerț, în strânsă colaborare cu Ambasada noastră, este de a crește în permanență gradul de conștientizare a acestor oportunități, de a crea acel mediu adecvat pentru a le prezenta potențialilor investitori, de a întreprinde cele mai adecvate acțiuni pentru a face tranzacții de succes.
4. Cum apreciați mandatul dumneavoastră de Director al Camerei de Comerț Bilaterale Eleno-Române?
Îmi evaluez rolul de Director al Camerei de Comerț Bilaterale Elene Române cu respectul pentru Consiliul meu care a avut încredere în mine și m-a împuternicit în îndeplinirea planurilor ambițioase și cu recunoștință față de companiile noastre – membri care ne-au susținut mereu proiectele, atât comerciale, cât și culturale.
5. Și-au întărit România și Grecia relațiile de când ați devenit director/în ultimii ani?
Cu riscul de a fi interpretată ca lipsit de modestie, răspunsul meu ar fi cu siguranță DA.
Aș putea enumera o mulțime de motive pentru aceasta, dar de menționat este puterea turismului, atracția din ce în ce mai mare pe care românii o simt pentru Grecia, numărul imens de români care vizitează Grecia în fiecare vară, considerând-o ca a doua țară de origine.
6. Ce motivează investiția grecească? Sunt oamenii de afaceri/companiile grecești interesate să investească mai mult pe piața din România?
Proximitatea, aceeași religie și valori, sistemul de impozitare favorabil și stimulentele (impozit redus pe corporații) sunt pentru mine principalii factori pentru investițiile grecești în România, pentru companiile care vin și se stabilesc aici, generând valoare pentru ambele țări.
În opinia mea, investițiile grecești vor continua în România, întrucât reprezentăm o țară serioasă în SEE, cu prognoză și rating economic favorabil.
7. În ce domenii credeți că companiile românești pot găsi oportunități în Grecia?
Aș menționa sectoarele Imobiliare, E-commerce și platforme conexe și IT/start-up-uri.
În acest sens, îmi face plăcere să anunț că la sfârșitul lunii iunie a acestui an vom organiza un Summit de Investiții la Atena, prezentând oportunitățile de investiții din Grecia marilor investitori români. Scopul nostru este ca și Grecia să devină un punct de referință pentru români atunci când se gândesc să investească în străinătate.
8. Ce crezi că poate schimba România pentru a atrage mai multe companii străine?
Feedback-ul nostru este că, pentru a atrage mai mult capital străin, România are nevoie de mai multă predictibilitate politică și legislativă, personal mai specializat pentru proiecte specifice și previziune pentru adoptarea euro ca factor semnificativ de stabilitate financiară.
9. Care sunt principalele puncte forte și puncte slabe ale companiilor românești?
Ca principale puncte forte aș menționa remunerația atractivă a forței de muncă/profesioniștii accesibili de înaltă calitate și creativitatea și inovația ridicate.
Birocrația, nivelul scăzut de pregătire a angajaților și sustenabilitatea organizației ar fi în umila mea părere, aspecte de îmbunătățit în continuare pentru a obține venituri și profituri mai mari.
10. Există vreun sfat pe care l-ați da oamenilor de afaceri/antreprenorilor care vor să investească în România?
Da, să te gândești de două ori cât vor iubi atât de mult România încât nu vor dori niciodată să se întoarcă în Grecia.
Lasând gluma deoparte, i-aș sfătui să se adreseze autorităților competente, să ceară asistență și îndrumări de specialitate de la Camera noastră și de la Ambasada Greciei la București, să aibă încredere în procesul corect de deschidere a unei companii, lucrând cu profesioniști.
Mulțumesc pentru oportunitatea oferită de acest interviu, mi-a plăcut fiecare vers și mi-am dat seama încă o dată cât de mult îmi place rolul meu.
Photo: Anamaria Diaconescu
Interviu realizat de ASEMER