Prima pagină » MAURITS DOHMEN – Director executiv al Camerei de Comerț Bilaterale Olanda-România

MAURITS DOHMEN – Director executiv al Camerei de Comerț Bilaterale Olanda-România

by Elena Paraschiv-Pop

Interviu realizat de ASEMER

  1. Spune-ne câteva cuvinte despre tine și despre experiența ta profesională.

Sunt prin natură un dezvoltator conceptual: creez și rezolv probleme și sunt capabil să traduc asta în comerț. Acest lucru m-a condus într-o călătorie interesantă, adunând diferite discipline pe parcurs, cum ar fi marketing, vânzări, vorbire în public, dezvoltarea conceptelor tv. După ce am ajuns în România, am devenit Director General al Geta Voinea Hair and Beauty unde am fost responsabilă cu extinderea pieței și introducerea de noi concepte și dezvoltarea părții de franciză. Atunci NRCC a venit pe calea mea și de atunci (acum 7 ani) sunt Director Executiv al NRCC.

  1. De cât timp ești în România? Ce impresie ți-a dat această țară până acum?

Am venit pentru prima dată în România prin 2005. Dar am început să locuiesc aici din 2010/2011. S-au schimbat multe din 2005 și în bine. Într-un timp relativ scurt, România s-a dezvoltat și s-a maturizat în multe aspecte. Oamenii acum sunt mult mai conștienți de poziția lor, de ambițiile lor în viață, de viitorul lor. Au devenit mai pretențioși și puteți vedea exemple peste tot, de la protestele grele antiguvernamentale din trecut, la autobuze electrice în orașe, urbanism, aeroporturi locale etc.

  1. Cum crezi că a evoluat piața din România de când ești aici? Credeți că mai există oportunități de afaceri în această țară și cum credeți că ar putea fi exploatate?

Există o mulțime de îmbunătățiri la toate nivelurile, începând cu mediul de afaceri și economie și continuând la nivel politic și diplomație. Relațiile economice au înregistrat o tendință ascendentă și acest lucru se poate observa prin nivelul investițiilor și al comerțului bilateral dintre cele două țări. Aș spune că România, în ciuda crizei sanitare care ne-a afectat pe toți, este încă importantă și atractivă din perspectiva investițiilor în afaceri pentru companiile olandeze. Cooperarea în diverse domenii, începând de la agricultură, educație, mediu, economie circulară, mobilitate urbană/orașe inteligente, sănătate, infrastructură, inovație și tehnologie, aeronautică sunt doar câteva exemple în care compania olandeză ar putea investi.

  1. Cum apreciați mandatul dumneavoastră ca Director Executiv al Camerei de Comerț Bilaterale Olanda-România?

Fac asta de 7 ani. NRCC (prin diferiții săi președinți și consilii) s-a dezvoltat treptat de la o organizație pură de rețea într-o comunitate de afaceri mai „semnificativă”, cu accent pe advocacy, schimbul de cunoștințe și o recunoaștere a amprentei noastre sociale. Noi, ca comunitate de afaceri, prin membrii noștri, suntem ferm înrădăcinați în societate.

  1. Ce motivează investiția olandeză? Sunt oamenii de afaceri/companiile olandezi interesați să investească mai mult pe piața din România?

Dacă e să ne uităm la rapoartele emise de BNR și alte instituții de presă, percepția investitorului străin asupra atractivității României era, înainte de pandemia de COVID-19, la același nivel cu media UE. Izbucnirea crizei COVID-19 și a Chinei au remodelat economia globală, încetinind ritmul investițiilor în producție, lanțul de aprovizionare și logistică. Ceea ce am văzut în ultima vreme a fost că companiile regândesc acum strategiile de afaceri care caută să implementeze soluții mai scurte și mai eficiente. Din această perspectivă am observat un interes crescând al companiilor olandeze de a investi în România, în timp ce companiile olandeze existente își extind și își diversifică afacerile prin noi proiecte de investiții în diverse domenii.

  1. În ce domenii credeți că companiile românești pot găsi oportunități în Olanda?

Agricultura si industria alimentara. Unul dintre cele mai vechi și mai inovatoare sectoare din Țările de Jos este agricultura, un sector care angajează aproximativ 5% din întreaga forță de muncă. Există mulți factori care contribuie la succesul uriaș al acestui sector, cum ar fi clima blândă din Țările de Jos, mecanizarea agriculturii, amplasarea geografică, tehnologia inovatoare și solul foarte fertil. Acest lucru nu îi pune doar pe olandezi în fruntea inovației și tehnologiei agricole, ci și pe unul dintre cei mai importanți exportatori de alimente și alte produse agricole din întreaga lume. Țările de Jos dețin de multă vreme prima poziție în întreaga UE când vine vorba de exportul internațional de produse agricole, dar ocupă și locul 2 în întreaga lume, doar SUA precedând olandezii.

De asemenea, în mod tradițional, sectoarele Transport și Logistică și Industrii creative sunt piloni puternici ai economiei olandeze.

Anual NRCC organizează „Exploring Doing Business in the Netherlands” care oferă companiilor românești o introducere pe piețele olandeze, comportamentul consumatorilor, forța de muncă, impozite și așa mai departe. Puteți găsi aceste sesiuni pe canalul nostru YouTube NRCC TV.

  1. Ce crezi că poate schimba România pentru a atrage mai multe companii străine?

România are un avantaj important, și anume locația în Europa de Est, un mediu de afaceri atractiv și o forță de muncă mare și un bazin de talente. În timp ce în ultimii ani s-au înregistrat diverse progrese în diferite domenii, lipsa unei infrastructuri dezvoltate continuă să fie printre preocupările ridicate de investitorii străini atunci când evaluează România ca destinație potențială. Acest lucru limitează țara să își atingă potențialul real. În același timp, sunt necesare investiții și reforme în domenii precum educația, sănătatea și agricultura, noile tehnologii, digitalizarea și inovarea și consolidarea fiscală pentru a îmbunătăți competitivitatea și reziliența economiei. Un nivel important de fonduri UE ar deveni disponibil în perioada următoare prin Planul Național de Recuperare și Reziliență și va ajuta România să susțină astfel de evoluții.

  1. Care sunt principalele puncte forte și puncte slabe ale companiilor românești?

Lucrul cu companiile românești ar putea fi destul de ușor pentru cineva care îi cunoaște și înțelege mentalitatea. Ca puncte forte trebuie să recunosc atitudinea antreprenorială, generatoare de multe idei pentru a depăși problemele, personal dedicat, gata să depună mult efort și să se angajeze în diverse activități atunci când compania o solicită, dăruire și respect față de străini. Ca puncte de săptămână, aș opta mai degrabă pentru incapacitatea de a lua o decizie rapidă atunci când este necesar, dar aceasta este mai mult legată de politicile și structura internă a companiei, de lipsa de pregătire în unele domenii și de dorința de a ține totul sub control.

Punctele forte ale companiilor românești sunt reprezentate de flexibilitate, forță de muncă competitivă și calificată.

  1. Există vreun sfat pe care l-ați da oamenilor de afaceri/antreprenorilor care vor să investească în România?

Este frumos să fii în România, atât ca persoană privată, cât și ca companie care investește aici. Lucrurile merg din ce în ce mai bine, backgroundul țărilor în diferite industrii, poziția sa în Europa și forța de muncă calificată acționează ca un hub pentru Europa de Est în atragerea companiilor. Pe de o parte, un mare avantaj îl reprezintă angajații români care au o etică și un potențial de lucru foarte bun, gata să învețe și să-și dezvolte abilitățile, dornici să își asume responsabilitatea și să se implice

Sursa foto: ASEMER

Articol realizat de: ASEMER

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More