Prima pagină » ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Americanii se pregătesc de vacanță în Europa. Cât de vizibile vor fi diferențele de venituri dintre cetățenii celor două continente

ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Americanii se pregătesc de vacanță în Europa. Cât de vizibile vor fi diferențele de venituri dintre cetățenii celor două continente

by Razvan Dutu

În timp ce Europa se pregătește de primul tur al alegerilor electorale importante din Franța, cu consecințe pe termen lung pentru arhitectura întregului bloc european, o parte din cetățenii americani își plănuiesc vacanța pe „bătrânul continent”, însă diferențele de venituri dintre cele două economii sunt definitorii și anul acesta, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. 

Vestul și sudul Europei se anunță a fi, din nou, destinațiile preferate. În 2019, 13,04 milioane de americani au vizitat sudul, 11,93 milioane au ales vestul, la distanță de nord cu 8,82 milioane, și sudul și centrul continentului cu 4,28 milioane de turiști. 

Preferințele de anul acesta sunt influențate de Jocurile Olimpice din Franța, de trendul favorabil zonelor mediteraneene și chiar de concertele susținute de Taylor Swift, care atrag un număr relativ ridicat de turiști americani „de lux”. 

Efervescența nord-americană observată în Europa nu este doar rezultatul dorinței de a călători, acumulată în anii de restricții, al evenimentelor sau al curiozității pentru culturi diferite. O analiză a trendului economic al UE, în comparație cu SUA, arată o adâncire a diferențelor de bunăstare, deși tabloul poate fi nuanțat atunci când selectăm PIB-ul per locuitor.

Dacă în 2008, SUA și zona Euro aveau un PIB apropiat – de 14,8 respectiv 14,2 trilioane de dolari, anul trecut economia zonei Euro era doar marginal mai mare, în timp ce SUA ajungea la 27,36 trilioane de dolari. Diferențele ar urma să se adâncească, ritmul estimat de creștere al economiei americane fiind mai rapid, subliniază Claudiu Cazacu. 

Pe de altă parte, privind spre PIB/cap de locuitor, în ultimii 15 ani, diferența a fluctuat în jurul a 35-40%, arătând că trendurile demografice au jucat un rol esențial în această divergență. Creșterea mai pronunțată a populației din SUA a contribuit decisiv la diferența amprentei economice a celor două blocuri. 

Venitul salarial ajustat la puterea de cumpărare este, potrivit datelor OECD (2022), mai mare doar în Luxemburg decât în SUA, în timp ce Germania este cu 24% și Franța cu 31,9% mai jos. Taxele pe muncă sunt relativ mai mici, iar orele lucrate anual sunt mai multe în SUA. 

Dacă în privința venitului mediu și al averii medii, diferențele deja pronunțate s-au adâncit în ultimele decenii, lucrurile stau, totuși, altfel în privința averii mediane. Acest indicator arată valoarea activelor unui cetățean aflat în poziția în care jumătate din populație este mai sus și jumătate mai jos. 

Astfel, SUA, cu 551.275  mii dolari în medie, se află mult în fața majorității țărilor europene, dar, cu 107.740  mii dolari valoare mediană, sunt în urma unor țări ca Belgia – 249.940  mii dolari, Danemarca – 186.040  de mii sau Franța – 133.140  de mii de dolari. Deși averea medie este mai ridicată în SUA, este mai bine distribuită în cele mai multe țări europene.

Printre cei mai semnificativi (și dureroși) indicatori, din perspectivă europeană este, însă, valoarea de piață a companiilor indicelui bursier Eurostoxx 600 și ale S&P500, care erau aproape egale în 2007. 

Ce s-a întâmplat de atunci? Indicatorul din SUA are o capitalizare mai mult decât triplă: 47,7 trilioane de dolari în SUA vs. 14,5 trilioane de dolari în Europa, în 17 iunie. Productivitatea mai ridicată, avansul masiv al PIB-ului în SUA, și, foarte important, dominanța giganților din tehnologie sunt printre motivele acestui decalaj enorm, punctează consultantul de strategie din cadrul XTB România. 

Citește și articolul: „Susțin un Copil”, școală de vară pentru copii ce provin din medii defavorizate

Americanii, de asemenea, preferă investițiile pe piața bursieră, doar 13% din resurse fiind în cash și depozite, față de 31% în UE. Dolarul american a avansat cu 3,1% anul acesta, și, în ultimii 20 de ani, doar în câteva luni a fost EUR mai slab decât acum. O monedă puternică încurajează nu doar importurile, ci și – cu venituri mai mari  – un apetit mai mare pentru călătorii din partea americanilor.

Bugetele de vacanță ale americanilor sunt în creștere, stimulând economiile Spaniei, Greciei, Franței, Portugaliei și altor state de pe continent, în timp ce europenii aflați în vacanță în SUA ar putea găsi prețurile, propulsate de inflație și Euro relativ mai slab, deosebit de piperate, arată Claudiu Cazacu. 

Cu toate acestea, ar putea fi, pentru mulți dintre ei, singura vacanță dintr-un an încărcat cu mai multe ore de muncă decât în Europa, în medie, excepția fiind unele state din centru și est.

Despre XTB:

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.

Avertisment cu privire la riscuri:Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 76% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More