Prima pagină » Ai o strategie (bună)?

Ai o strategie (bună)?

by Razvan Dutu

În postura de consultant de strategie și reprezentantă a platformei Strategy in Action în România, m-am întâlnit nu de puține ori cu o situații complexe de gestionat. Nu voi intra în amănunte, clauzele de confidențialitate evident nu îmi permit. 

Voi spune doar că am primit cu entuziasm provocarea de a sprijini clienții în implementarea strategiei companiilor lor, luând în calcul câteva sesiuni de coaching, cu focus pe gestionarea rezistenței la schimbare. Doar că așa cum se spune, socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg. Și asta pentru că ”strategia” pe care clienții mei credeau că o au, avea o mulțime de lacune, cu multe piese lipsă din puzzle-ul care ar fi trebuit să arate poza de final.

Am ajuns astfel în prea multe rânduri să înțeleg că de fapt nu aveam o strategie gata de implementat, ci trebuia să formulăm o strategie coerentă, găsind răspunsurile atât de necesare pentru luarea deciziilor. În fond, o strategie nu este altceva decât un set de alegeri bazate pe informații și răspunsuri la o mulțime de întrebări bine puse.

Așa am început să așez pe hârtie (excel mai precis) toate întrebările pentru care ar trebui să existe răspunsuri atunci când ai o strategie bine pusă la punct. Ți le las și ție mai jos, iar dacă ai răspunsurile clare la toate aceste întrebări înseamnă că ai toate elementele unei strategii bine definite:

Te afli exact acolo unde ar trebui să fii? 

Cu alte cuvinte, reușești să îți găsești locul potrivit în care să faci ceea ce poți cel mai bine, profitând de punctele tale tari, să folosești oportunitățile pieței în avantajul tău și să îți păstrezi în același timp avantajul competitiv?

Citește și articolul: Organizația Narada a investit peste 7 milioane de lei în educația copiilor din România, în 2023   

Cum îți măsori avantajul competitiv astfel încât să te poți compara cu tine însuți și cu competitorii tăi? Ți-ai luat timp să îți evaluezi obiectiv capabilitățile tale, să conștientizezi care sunt acele lucruri care îți conferă avantajul pe piața în care te afli  și apoi să te compari cu cei mai relevanți dintre competitori?

Și, uitându-te și mai sincer în oglindă, care sunt acele lucruri care te țin pe loc? Dacă le cunoști, cum ți-ai propus să le îmbunătățești?

Mai departe, care este punctul de plecare și unde vrei să ajungi? Cu alte cuvinte, poți spune într-una sau două fraze scurte unde se vede compania ta peste câțiva ani? Și, dacă există o viziune clară, cum măsori concret succesul? Care sunt acele borne care să îți arate că ai atins ceea ce ți-ai propus?

Dacă ai răspunsuri pentru toate cele de mai sus, vine firesc următoarea întrebare: care va fi ”terenul tău de joc”? Cu alte cuvinte, cum alegi să ajungi în punctul acela pe care ți l-ai stabilit? Ce cale vei alege: cucerești noi piețe, țintești noi segmente de piață, lansezi noi produse?

Acum vine încă o întrebare neașteptată pentru mulți: îți este suficient de clar nu doar ce vei face, dar și ce nu vei face?

În cele din urmă, dar nu mai puțin important: cum vei ajunge în punctul acela pe care ți l-ai stabilit? Care va fi abordarea care va duce compania ta din punctul A în punctul B? Vei miza pe optimizarea costurilor, pe eficiență ori pe diferențiere puternică? 

Sau poate vei avea o abordare mixtă?

Dacă ai răspunsurile clare pentru fiecare dintre aceste întrebări, felicitări!! Vestea bună este că te numeri printre puținele companii care pot spune cu adevărat că au strategie bine definită. 

Există însă și o veste mai puțin bună! Nu s-a terminat aici. De fapt, ai parcurs cam 10% din întregul drum, iar partea cu adevărat anevoioasă abia acum începe. Pentru că urmează să pui toate rotițele în mișcare, pentru ca strategia să devină realitate.

Restul de 90% constă în implementarea strategiei, care, pe lângă definirea proiectelor, înseamnă mai ales comunicare, implicarea fiecărui membru al echipei tale în tot ceea ce va urma, gestionarea rezistenței la schimbare și asigurarea tuturor resurselor necesare la momentul potrivit.

Hai să vorbim mai multe despre #strategie, despre cum poți găsi răspunsuri cu sens la toate întrebările de mai sus și multe altele și mai ales cum poți să pui în mișcare viziunea ta. Te aștept cu drag pe 3 aprilie, de la ora 11, la o sesiune online de #StrategyinAction. 

Tot ce ai de făcut este să completezi formularul de înscriere.

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More