Vineri, 24 noiembrie, a fost lansată cea de-a noua ediție a programului “Trusa de antreprenoriat”, susținut de Professional Women Network, filiala din România. Structurat pe 2 dimensiuni, Start Up și Scale Up, programul cuprinde 8 ateliere de lucru și 2 sesiuni de Master Mind pentru fiecare secțiune, adresându-se atât membrelor organizației, cât și studenților interesați să își deschidă propria lor afacere.
“Ne-am propus să susținem ecosistemul antreprenorial din România și oferim inclusiv burse studenților interesați de programele noastre, din dorința de a contribui la formarea de antreprenori puternici, rezistenți, perseverenți și determinați”, a declarat Ileana Botez, Președinta PWN România.
În deschiderea evenimentului, E.S. Ramona Chiriac, șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, a vorbit despre importanța egalității de gen și a egalității de șanse între femei și bărbați, a subliniat importanța rolului femeilor și a valorii adăugate pe care acestea o aduc prin implicarea în toate domeniile de activitate, de la educație și sănătate, până la economie și politică, a prezentat câteva statistici care reflectă slaba reprezentare a femeilor în consiliile de administrație, în funcții de conducere executivă sau în domeniile STEM și a oferit informații despre politicile și programele dezvoltate în cadrul Uniunii Europene pentru a crește numărul de femei pe piața muncii, în funcții de conducere sau în politică.
Femeile din România sunt susținute să devină antreprenoare și să își scaleze afacerile
În cadrul programului “Trusa de antreprenoriat”, atelierele dedicate secțiunii Start Up abordează teme precum calitățile necesare pentru a deveni un antreprenor de succes, importanța promovării prin social media, gândirea critică și inovația, strategia de marketing și comunicare, instrumentele de finanțare a unei afaceri aflate la început de drum, drepturile de proprietate intelectuală, sustenabilitatea afacerii, importanța echipei și prezența unei culturi organizaționale sănătoase.
Pilonul dedicat scalării afacerilor conține subiecte precum teama de succes și teama de eșec, guvernanța afacerii, eficiența publicității, curiozitatea și creativitatea ca elemente ale dezvoltării, instrumente de finanțare bancară, digitalizarea, managementul financiar și raportările non-financiare.
Saltul de la produs la brand, profilul unui antreprenor de succes sau atragerea diferitelor forme de finanțare a unei afaceri, de la crowdfunding până la granturi, se numără printre temele ce vor fi abordate în cadrul sesiunilor de Master Mind.
„Matematica Scale Up este diferită de matematica Start Up”, a spus Mircea Varga, membru în bordul mai multor companii din România, în cadrul panelului de discuții dedicat scalării afacerilor, în timp ce Bogdan Iliescu, fondatorul EVOTE a subliniat importanța digitalizării și a utilizării instrumentelor informatice. În cadrul aceluiași panel, Daniela Nemoianu, consultant financiar, a vorbit despre inovație și despre identificarea nevoilor pieței, iar Manuela Furdui, consultant fiscal, a abordat importanța alinierii valorilor și a viziunii împărtășite de asociați pentru a asigura dezvoltarea afacerii.
Femeile demonstrează mai multă etică în afaceri, sunt mai prudente și dezvoltă afaceri sustenabile. Aceasta este concluzia desprinsă din prezentarea susținută de economistul Iancu Guda, autorul cărții „Banii în mișcare”, care a precizat că peste 70% dintre procedurile de insolvență deschise la cererea debitorului, după ce acesta a transferat activele din societate, aparțin firmelor deținute de bărbați.
Conform unei statistici publicate în septembrie 2023, 37% dintre antreprenorii din România sunt femei, județele cel mai bine reprezentate fiind Tulcea, Galați și Brăila. Conform aceleiași statistici, în ultimii ani a scăzut numărul de societăți nou înființate al căror acționariat include și femei. La nivel global, 48% dintre antreprenori sunt femei, SUA, China, Marea Britanie, Singapore, Japonia, Canada, Emiratele Arabe Unite sau Australia fiind țările cu cel mai mare număr de antreprenori.
PWN România este o asociație non-guvernamentală, non-profit, bazată pe voluntariat, a cărei misiune este sprijinirea ascensiunii femeilor în poziții de leadership în vederea accelerării echilibrului de gen în structurile de conducere. Comunitatea PWN România reunește aproximativ 400 de membre aflate în poziții de management sau antreprenoare în peste 20 de industrii. Printre obiectivele PWN România se regăsesc dezvoltarea potențialului profesional al femeilor, susținerea antreprenoarelor și a aspirantelor către antreprenoriat și împuternicirea economică a femeilor, egalitatea de șanse și diversitatea în structurile de conducere ale companiilor.
Înființată în 2011, PWN România este parte a PWN Global, o rețea în care se dezvoltă în ritm alert, depășind peste 3.500 de membre și voluntari în peste 30 de orașe din lume.