Prima pagină » ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Mari retaileri precum Shein și Temu vizează Europa, după blocajul din SUA. Bătrânul continent devine noul teren al competiției globale

ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Mari retaileri precum Shein și Temu vizează Europa, după blocajul din SUA. Bătrânul continent devine noul teren al competiției globale

by Razvan Dutu

Europa ar putea deveni noul teren central de înfruntare al marilor retaileri ”izgoniți” de barierele comerciale impuse de SUA. În condițiile în care taxele vamale ridică semne de întrebare pentru viabilitatea modelului lor de business, retailerii chinezi, precum Shein și Temu, își pot îndrepta atenția asupra bătrânului continent, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. 

Eliminarea excepției tarifare americane pentru pachete sub 800 de dolari înseamnă o nevoie de a-și rescrie modelul de business. Volumele de import în SUA crescuseră de la 140 milioane de pachete acum zece ani la aproape 1,4 miliarde anul trecut. Între altele, cei doi distribuitori majori au decis să își schimbe strategia atât prin înrolarea în platforme a unor producători din SUA pentru vânzare locală cât și prin majorarea semnificativă a cheltuielilor de publicitate în alte regiuni. 

Alte platforme din China au oferit noi modalități de publicitate pentru a susține vânzările în China. JD, Tencent și varianta locală a TikTok oferă o mai activă promovare a bunurilor pe plan intern. Asistăm la o relocalizare a piețelor de desfacere, o direcție opusă celei care a dus la globalizare de-a lungul mai multor decenii. Fabricile vor încerca să furnizeze o mai mare parte din produse către piața internă. 

Citește și articolul: UNCHAIN Festival 2025: Conectăm fintech-ul cu industriile tradiționale

Impactul se vede deja în China, unde așteptările sunt pentru continuarea deflației la nivelul producătorilor și o stagnare a prețurilor pentru consumatori. Politicile de stimulare a economiei vor încerca să deturneze scenariul deflaționist, în timp ce pe piața muncii situația ar fi mai tensionată, cu unii producători livrând anterior în SUA nevoiți să renunțe la o parte din personal.

Totuși, pentru retaileri și producători, redirecționarea fluxului logistic este răspunsul logic, agilitatea fiind esențială. Spații precum cel european sau sud-american vor intra în mod natural în vizor. Concurența ar urma să crească. Suplimentarea ofertei de produse ar putea majora diversitatea oferită consumatorilor, dar și ajuta la limitarea inflației, subliniază Claudiu Cazacu.

Pe de altă parte, pentru producătorii de bunuri din Europa din segmente cu prezență chineză, efectul unei concurențe suplimentare este, în aceste timpuri, dificil de suportat. Europa se confruntă deja cu taxe mai mari de acces pe piața americană, cu perspectiva chiar a creșterii acestora. 

În aceste condiții, „apărarea” pieței locale capătă o nouă importanță. Dincolo de aspecte comerciale, branduri europene au criticat furnizarea de produse falsificate, iar autoritățile au vorbit despre oferte care nu respectă normele privind sănătatea publică. Controale suplimentare pentru cosmetice și medicamente au fost anunțate de către vameșii francezi, punctează consultantul de strategie XTB România. 

Marii retaileri Shemu și Tein, pierderi după tarifele din SUA

În ultima săptămână din aprilie, în SUA, vânzările Temu au scăzut cu 17% și cele Shein cu 23%, potrivit Bloomberg. Acestea sunt doar primele date după majorarea tarifelor vamale, cu efecte care se vor adânci, probabil. Răspunsul: Shein și-a dublat cheltuielile de publicitate în Marea Britanie, în aprilie, iar Temu le-a crescut cu 115% pe cele din Franța. 

Europa, însă, nu se arată dornică să absoarbă volumele redirecționate de platforme din China dinspre piața americană, întâmpinând propriile dificultăți în plan economic. Franța dorește ca UE să impună taxe pentru coletele de valoare mică, mai devreme decât era planificat. În Europa, pachetele venite din China cu valoare sub 150 de Euro sunt scutite de plata taxelor vamale. În Marea Britanie, nivelul este de 135 de lire sterline. Eliminarea ”portiței” pentru coletele de dimensiuni mici ar putea să nu fie, însă, singurul element. Bariere ulterioare de reglementare sau chiar de tip vamal ar putea fi ridicate în cazul unui aflux major de bunuri dinspre China, arată Claudiu Cazacu.

În egală măsură, Europa e vizată și de alți distribuitori. Zalando, retailer care oferă și servicii de logistică altor rețele, vorbește despre interesul în creștere al altor jucători pentru piața europeană, în timp ce mărci precum Hugo Boss din Germania sau grupul OTB din Italia au de asemenea în vedere reorientarea producției din China spre continentul de origine. Competiția pentru banii europenilor va deveni și mai intensă, făcând mai dificilă viața unor companii precum Amazon, divizia europeană, Allegro din Polonia sau chiar Emag din România. 

Deși aflați în dificultate, abilitatea de organizare, agilitatea dovedită, marjele anterioare, utilizarea intensă a AI și a tehnicilor de gamification pot ajuta retailerii Temu și Shein să rămână activi în piețe.

Listarea la bursa din Londra a Shein pare a fi, totuși, pusă pe pauză. Redirecționare și relocalizare par a fi răspunsul distribuitorilor din China la conflictul comercial. Europa, însă, va fi o piață prea aglomerată și restricționată pentru a purta întreaga greutate a repoziționării sperate de aceștia, punctează consultantul de strategie din cadrul XTB România.

Cuvinte cheie recomandate: analiza xtb, claudiu cazacu, sua, burse, tarife, china, shein, temu

Despre XTB:

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiții. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 75% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Related Posts

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More