La prima vedere, încălzirea globală ar putea genera profit pentru anumite industrii, precum cea a berii sau înghețatei, însă modificările climatice au un impact mai puternic și influențează consumul, dezamăgind producătorii, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.
Pe fondul incertitudinilor economice globale, raportul Future Consumer Index, realizat de Ernst & Young, indică faptul că, deși 94% dintre respondenți sunt în continuare „îngrijorați de costul vieții”, aproape 89% dintre aceștia sunt preocupați și de schimbările climatice.
În urma evenimentelor meteorologice extreme, a creșterii costurilor energiei și a dificultăților întâmpinate de sectorul agricol, 42% dintre consumatorii din raportul menționat mai sus iau în considerare regândirea alegerilor alimentare din cauza impactului schimbărilor climatice asupra prețurilor și disponibilității produselor.
În mod îngrijorător, 29% dintre ei au fost deja nevoiți să facă astfel de schimbări – un sfert dintre consumatori deja cumpără produse pentru a se proteja de efectele schimbărilor climatice.
În paralel, 48% din membrii generațiilor Z și a milenialilor iau în calcul – sau deja au făcut-o – să se mute în zone cu o climă mai blândă, în timp ce 62% își adaptează sau iau în considerare adaptarea locuințelor la provocările climatice. Toate aceste informații sugerează că zonele cu temperaturi ridicate deteriorează calitatea vieții.
Pe măsură ce cresc concentrațiile de gaze cu efect de seră, crește și temperatura la suprafața globului. Ultimul deceniu, 2011-2020, a fost cel mai cald înregistrat vreodată, iar în aproape toate din lume se înregistrează, anual, mai multe zile călduroase și valuri de căldură.
În aceste condiții, ar putea ca zilele călduroase să influențeze cererea pentru „alimente răcoritoare”, cum ar fi înghețata, berea sau băuturile răcoritoare?
Înghețata a avut de pierdut în lunile caniculare
Valul de căldură din Europa din 2023 a avut un efect negativ asupra vânzărilor de înghețată, mai ales pentru că există un prag cheie pentru temperaturi. În contextul unor valori foarte ridicate în termometre, datele arată că oamenii pot renunța la înghețată, în detrimentul unei băuturi reci.
În prima jumătate a anului 2023, vânzările de înghețată ale Unilever au crescut cu 5,7% la nivel global (sectorul cu cea mai slabă creștere dintre cele cinci categorii industriale ale Unilever), comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Cu toate acestea, avansul a fost determinat de creșteri semnificative de preț, chiar dacă volumele au scăzut ușor, potrivit raportului de profit.
Citește și articolul: Intră în lumea comunicării creative la Big Idea Conference 2024!
În plus, zilele caniculare determină populația să petreacă mai mult timp în interior, pentru a evita expunerea la temperaturi extreme și la soarele puternic, limitând foarte mult intervalul de timp de consum.
Europa se așteaptă din nou o vară foarte caldă, potrivit meteorologilor și prognozelor meteo. După zece luni consecutive în care s-au înregistrat maxime record la nivel global și în care temperaturile de la suprafața oceanelor din Atlantic au fost mai ridicate decât în orice perioadă din ultimii cel puțin 40 de ani, există puține motive să ne așteptăm la alte valori, punctează Radu Puiu.
Prin urmare, se preconizează că vara anului 2024 va aduce temperaturi mai ridicate decât cele resimțite în mod obișnuit. Odată cu aceste temperaturi, ne putem aștepta la secete și valuri de căldură intense, care vor afecta cea mai mare parte a regiunii europene.
Producția agricolă a Europei riscă să primească o lovitură dacă previziunile sunt corecte. Temperaturile ridicate din ultimele luni au dus la „uscarea” câmpurilor inundate, care anterior au întârziat însămânțarea culturilor.
Valul de căldură continuă să provoace îngrijorare, în special pentru regiunile agricole importante din Ucraina și Rusia, compania de consultanță agricolă SovEcon reducând estimările sezoniere pentru producția agricolă rusă. Totodată, potrivit Commodity Weather Group, până la 50% din culturile de la Marea Neagră sunt în pericol.
Căldura extremă afectează gustul berii
Som Distilleries & Breweries Limited, un producător de băuturi alcoolice din India, a anunțat că luna martie a înregistrat cele mai mari vânzări pe o lună în regiunea Karnataka. În acea perioadă, orașul indian Bengaluru a înregistrat o vreme neobișnuit de caldă. Temperaturile ridicate din martie în regiunea Karnataka au contribuit, probabil, la o creștere a vânzărilor de bere, în special în Bengaluru, capitala berii din India.
Această dinamică ne arată că temperaturile mai ridicate decât media în anotimpurile mai puțin călduroase (cum ar fi primăvara) pot ajuta consumul, determinându-i pe oameni să iasă din case și să cumpere diferite alimente, însă temperaturile extreme înregistrate în anotimpurile calde pot perturba consumul, arată analistul din cadrul XTB România.
Heineken a vândut mai puțină bere în Marea Britanie în timpul verii anului 2023, deoarece a majorat prețurile cu peste 7%, iar vremea rece și ploioasă a afectat consumul populației. Scăderea s-a tradus într-o reducere cu 7,6% a cantității vândute în întreaga Europă, prețul mediu crescând cu 12%, ca urmare a inflației și a vânzărilor mai mari de bere premium și de bere blondă.
Încrederea „mohorâtă” a consumatorilor a influențat vânzările de bere ale Heineken în Europa în primul trimestru al anului 2024, dar marele producător de bere a prezis o revenire în al doilea trimestru.
Conform estimărilor analiștilor din domeniu, valoarea vânzărilor globale de bere va depăși volumul în următorii patru ani, pe măsură ce categoria continuă să devină mai „premium”, potrivit analistului financiar din cadrul XTB România.
Unul dintre aspectele observate timpul crizelor economice este acela că oamenii beau mai multă bere premium. Deși informația pare contraintuitivă la prima vedere, este justificată dacă analizăm raportul calitate-preț.
Dintre numeroasele „victime” ale încălzirii globale, puțini s-ar fi gândit că berea ar fi în pericol. Însă, într-un studiu recent, oamenii de știință au descoperit că temperaturile în creștere au un impact asupra calității și gustului berii. Astfel, se ajunge la creșterea prețurilor.
Acest lucru se datorează, în mare parte, reducerii acizilor alfa din hamei, unul dintre ingredientele principale responsabile de amărăciunea caracteristică a berii. Modele sofisticate au simulat efectele încălzirii globale asupra producției de hamei în trei mari țări producătoare: Germania, Republica Cehă și Slovenia.
Presupunând o creștere a temperaturii cu 1,4 grade Celsius până în 2050 și o scădere de aproximativ 24 de milimetri a precipitațiilor, producătorii au comparat proiecțiile cu datele istorice și actuale. S-a constatat că hameiul se coace mai repede, procesul debutând cu aproape 20 de zile mai devreme decât înainte, subliniază Radu Puiu.
Între 1970 și 1994, s-a măsurat deja o scădere a randamentelor. În plus, concentrația de acid alfa a scăzut cu 0,6%. Cercetătorii au atribuit acest lucru condițiilor de vară prelungite, caniculare și aride provocate de schimbările climatice.
În lunile de vară, consumul de cocktailuri l-a depășit pe cel de bere
Totuși, evenimentele sociale vor continua să fie un catalizator cheie pentru consumul alimentelor răcoritoare. Evenimentele sportive importante precum Jocurile Olimpice și, mai ales, Campionatul European de Fotbal, ar trebui să stimuleze consumul în cele 27 de state membre.
Conform CEO-ului Heineken, Dolf van den Brink, vara trecută a fost „brutală” pentru producătorii de bere. Ploile abundente din Europa continentală în iulie și august au ținut oamenii în case. Astfel, lunile care ar fi trebuit să înregistreze cei mai mulți litri de bere consumați au fost un eșec. Astfel, consumul de cocktailuri a depășit consumul de bere.
Anul acesta, însă, producătorii se așteaptă la alte rezultate, cu previziuni de creștere a consumului și a producției pentru întreaga industrie. Chiar și berile nealcoolice, capabile să „câștige” din cota de piață a băuturilor îndulcite cu zahăr, sunt așteptate să crească, explică Radu Puiu.
Totuși, așteptările optimiste pentru 2024 nu înlătură toate incertitudinile. Din cauza inflației și a vânzărilor mai mici decât așteptările, prețurile berii au crescut în ultimul an. Este confirmată, astfel, tendința prognozată de analiști de creștere a valorii vânzărilor, dar de încetinire a volumului.
Despre XTB:
Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.
Avertisment cu privire la riscuri:
Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 76% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.