Prima pagină » Comunicat de presă privind EBI – Raportul de Activitate a Construcțiilor din România T4 2023

Comunicat de presă privind EBI – Raportul de Activitate a Construcțiilor din România T4 2023

by Razvan Dutu

Valoare record a lucrărilor de construcții începute în 2023

Demarare-Activitate, indicatorul valorii totale al lucrărilor de construcții începute, a crescut semnificativ (+64%) în 2023, comparativ cu anul precedent. Astfel a ajuns la cel mai mare nivel din ultimul deceniu, atât ca valoare brută, cât și ca rată de creștere – conform EBI Raportul de Activitate a Construcțiilor. Printr-o coincidență impresionantă, în timp ce indicatorul Demarare-Activitate în ceea ce privește construcția de clădiri a intrat in declin, cel al infrastructurii a supracompensat, crescând semnificativ.  

Citește și articolul: Five elements digital, singura companie românească pe lista scurtă la European Search Awards 2024, pentru al cincilea an consecutiv

Ce este EBI – Raportul de Activitate a Construcțiilor

Nu exista un indicator al demarării activității de construcții în România, așa că am creat o estimare pentru acesta. Vă ajută să înțelegeți ce s-ar putea întâmpla pe piață în lunile următoare. Indicatorii au ca substrat informațiile din baza de date cu proiecte de construcții iBuild și sunt publicate lunar în vizualizarea datelor EBI (pentru toate cele 18 segmente ale pieței de construcții). În plus, Raportul de Activitate a Construcțiilor EBI este publicat trimestrial cu date și explicații. Această cercetare este rezultatul cooperării dintre Eltinga, Buildecon și iBuild. Și de aici vine numele EBI.

Ingineria civilă în centrul atenției 

Demararea construcției clădirilor rezidențiale compuse din mai multe unități pare să fii atins un vârf în 2021. Dezvoltatorii imobiliari au devenit mai puțin optimiști privind perspectivele pieței pe termen scurt și au început mai puține proiecte, după ce costul construcțiilor a început să crească în 2019, urmat de inflație și ridicarea dobânzilor.

În ceea ce privește construcțiile nerezidențiale, în 2023 s-a înregistrat o mică scădere, după performanța foarte bună a anului anterior. Factorul determinant a fost Bucureștiul, unde problemele actuale legate de planurile urbanistice, combinate cu cererea oscilantă, au încetinit dezvoltarea de noi clădiri pe toate segmentele nerezidențiale, dar mai ales în sectorul de birouri.

Proiectele cofinanțate din programele UE 2013-2020 au avut ca termen limită sfârșitul anului 2023, prin urmare o creștere a activității de construcții de infrastructură era de așteptat. Asta explică și de ce ultimul trimestru a fost mai moderat decât cele anterioare privind Demararea-Activității: proiectele care aveau o șansă rezonabilă de a atinge un stadiu avansat sau care urmau a fi continuate în noul exercițiu financiar, au primit o prioritate ridicată și au fost începute în primele trei trimestre din an.  


Fig 1. Demarare-Activitate, valoarea totală a lucrărilor de construcții începute pe segmente
(Sursă: EBI Raportul de Activitate a Construcțiilor din România T4 2023)

Un proiect se remarcă dintre toate cele care au început în 2023: secțiunea de 37,4km (Cornețu – Tigveni) din autostrada A1, care va fi unul dintre cele mai complexe și scumpe drumuri construite până acum. Traversând Munții Carpați, va include 12km de tuneluri, poduri și viaducte. De asemenea va include și cel mai lung tunel de autostradă din țara noastră (1,7km), de aproape 5 ori mai mare decât cel care deține recordul în acest moment.

Mai multe proiecte de energie regenerabilă au fost demarate în T4 2023, inclusiv un parc eolian de 102MW în județul Brăila și o centrală solară de 60MW în județul Alba, dovadă a creșterii interesului în surse de energie alternativă ca urmare a volatilității ridicate a prețurilor combustibililor fosili din ultima perioadă. 

Pe locul trei în lista celor mai mari proiecte începute în ultimul trimestru din 2023 este stadionul de 12.000 de locuri din Târgoviște. Echipa de fotbal FC Chindia, care își ia numele de la un turn construit în oraș de Vlad Țepeș, a fost nevoită să joace aproape toate meciurile din Liga I în deplasare, deoarece stadionul existent era în renovare.

Cu mai puțin farmec, dar la fel de importante, sunt lucrările la infrastructura de apă și canalizare care au început în T4 2023 în județele Dâmbovița, Iași și Brașov. Ele fac parte din efortul continuu la nivel național de a îmbunătăți accesul populației la utilități publice.

Toate proiectele de clădiri începute în ultimul trimestru din 2023 au fost în categoria rezidențial, trei din ele fiind în București (zona rezidențială Theodor Pallady, Nusco City faza 2 și Cortina Elysium, având în total peste 1600 de apartamente) și două în județul Sibiu (Magnolia Residence faza 2 și un complex rezidențial în Selimbar, însumând încă aproape 1000 de apartamente).

Bucureștiul pierde primul loc la Demarare-Activitate

2023 a fost un an neobișnuit de omogen, când vine vorba de distribuția geografică a indicatorului Demarare-Activitate. Anterior, zona București-Ilfov era responsabilă de aproximativ un sfert din valoarea lucrărilor de construcții demarate în fiecare an. În schimb, în 2023 a pierdut teren. În timp ce majoritatea regiunilor au crescut semnificativ din punctul de vedere al acestui indicator, București-Ilfov și Centru sunt singurele care au avut performanțe mai slabe decât în anii anteriori, rămânând în urmă. Încetinirea din București este vizibilă în toate segmentele, cu valori mai mici ale proiectelor noi atât de inginerie civilă, cât și de clădiri. Demararea lucrărilor de infrastructură a atins un vârf în 2022, iar apoi accentul s-a mutat pe finalizarea acestora, în timp ce dificultățile privind planurile urbanistice limitează noile proiecte pentru toate segmentele.

Regiunea Nord-Est a avut un puseu, trecând de pe ante-penultimul loc direct pe primul loc la Demarare-Activitate. Similar, Regiunea Vest a intrat în prima jumătate, după ce a ocupat ultimul loc timp de patru ani consecutiv. 

Fig. 2. Distribuția pe regiuni a valorii totale a lucrărilor de construcții începute 
(Sursă: EBI Raportul de Activitate a Construcțiilor din România T4 2023)

Regiunea Nord-Vest: progres stabil

În timp ce celelalte regiuni au văzut creșteri și scăderi spectaculoase în ponderea lor în valoarea totală a lucrărilor de construcții începute la nivel național, regiunea Nord-Vest a rămas pe locul secund, pe care îl ocupă de obicei.  

În spatele acestei aparențe de stabilitate, însă, se află o evoluție inegală a tipurilor de construcții, după cum ne sugerează EBI – Raportul de Activitate a Construcțiilor. Indicatorul Demarare-Activitate (portocaliu închis în graficul alăturat) al construcției de clădiri a început anul puternic, cu o creștere rapidă în T1 și T2, dar apoi a atins un plafon, în timp ce construcțiile civile au urmat o cale foarte diferită, cu un boom de activitate în T3. 

O mare parte din această creștere se datorează electrificării căii ferate Cluj Napoca – Episcopia (166 km), care a reprezentat aproape 1/3 din valoarea tuturor lucrărilor de construcții începute în regiunea Nord-Vest în 2023. Anterior, cel mai rapid tren de pasageri avea o viteză medie de doar 60km/h, cu întârzieri suplimentare la granița cu Ungaria și în Cluj datorită necesității schimbării locomotivelor electrice cu cele diesel și vice-versa. Electrificarea linei va elimina acest impediment și, în plus, va permite atingerea unor viteze maxime de 160km/h pentru trenurile de pasageri, în timp de dublarea parțială a liniei va ușura și traseul trenurilor de marfă, care au prioritate mai scăzută. 

Alte proiecte majore începute în 2023 în Regiunea Nord-Vest sunt câteva secțiuni din mult-amânata autostradă A3, precum și terminalele aeroporturilor din județele Cluj, Satu Mare, Bihor și Maramureș. 

Regiunea a atras și mai multe investiții în industrie, cel mai mare proiect din categoria clădiri fiind fabrica Nokian Tyres, unde lucrările de construcții au început la Oradea în T2 2023. 

Clădirile pentru învățământ și sănătate reprezintă o preocupare crescândă datorită vechimii stocului existent și a accesului limitat la servicii în unele zone. Prin urmare, tot în 2023, au început lucrările și la extinderea spitalelor de urgență din Oradea (5,500 mp) și Bistriția (9,750 mp). În același an au fost demarate lucrările la o nouă școală privată în Oradea (cu 29 săli de clase) și la renovarea unei clădiri universitare din județul Cluj (10,000 mp). 

Cluj Napoca este renumit pentru piața sa imobiliară. Livrările limitate și cererea ridicată au împins prețurile tot mai sus în fiecare an, ajungând acum să fie cel mai scump oraș din țară pentru cei care doresc să cumpere o locuință. Oferta crește încet, lucrările la etape din proiecte mari precum Elite City (279 apartamente) și The Next (102 apartamente) începând în 2023. De asemenea, tot în 2023, au fost finalizate aici mai multe proiecte, cum ar fi Liberty Residential (268 apartamente) și Seasons de Studium Green (150 apartamente).

Fig. 3.Valoarea lucrărilor de construcții începute, finalizate și Output (suma totală cheltuită pe lucrări de construcții) în regiunea Nord-Vest. (Sursă: EBI Raportul de Activitate a Construcțiilor din România T4 2023)

Indicatorul Finalizare-Activitate (portocaliu deschis) a urmat o tendință ascendentă în ultimii ani în Nord-Vest, valoarea construcțiilor de clădiri terminate eclipsând-o pe cea a infrastructurii. Acest status-quo este posibil să se schimbe în 2024, datorită finalizării lucrărilor de inginerie civilă începute în 2023 și anii anteriori. Cu toate acestea, construcția de drumuri și căi ferate din România are un istoric de întârzieri, contracte anulate și contestații, de aceea este necesară o oarecare prudență când ne uităm la acest indicator în viitor. 

În 2023 două secțiuni de autostradă, însumând aproape 30 de km, au fost terminate în Nord-Vest. Însă, una din ele (Nușfalău – Suplacul de Barcău) este destul de izolată, astfel încât utilitatea ei rămâne limitată până va fi conectată la restul rețelei de autostrăzi, cel mai devreme în 2025. 

Având în vedere performanța ridicată a demarării și a finalizării lucrărilor de construcții, indicatorul Output (albastru în grafic) a avut și el o evoluție pozitivă în 2023, atât pentru construcția de clădiri cât și pentru infrastructură. În temă cu laitmotivul stabilității regiunii, acest indicator a înregistrat o creștere constantă în fiecare trimestru din ultimii doi ani (la prețuri curente). 

Provocările majore pentru regiunea Nord-Vest în anii următori vor fi găsirea de noi căi de creștere în domeniul construcției de clădiri și atragerea finanțărilor și gestionarea lucrărilor în curs, în cazul infrastructurii.  După cum spunea Lewis Carroll ”[…] aici trebuie să alergi cât de repede poți, doar pentru a-ți păstra locul. Dacă vrei să ajungi undeva, trebuie să alergi de două ori mai repede decât atât”. 

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More