Cei 15.000 de meseriași care se formează anual în România trebuie să aibă competențe IT
În perioada 17-18 noiembrie a.c., la Brașov, a avut loc conferința ”EDU.DUAL – Relevanța practicii în formarea profesională”, organizată de Primăria Brașov, în parteneriat cu Camera de Comerț Elveția – România (CCE-R). În cadrul evenimentului la care au participat peste 200 de reprezentanți din mediul de business, universități, colegii profesionale și tehnice și autorități a fost prezentat și proiectul campusului de la Brașov, dedicat învățământului dual, dezvoltat cu fonduri europene și cu concursul unui consorțiu de companii ce susțin formarea profesională a tinerilor din România, la nivel liceal și universitar.
România are nevoie de o creștere accelerată a numărului de elevi din învățământul dual
România are nevoie de o creștere accelerată a numărului de elevi din învățământul dual, dar și de dezvoltarea competențelor digitale ale viitorilor meseriași pentru a crește competitivitatea, arată una dintre concluziile conferinței. Cei 15.000 de elevi care învață în prezent într-o formă de învățământ dual trebuie să își dezvolte competențe în domeniul digitalizării, astfel încât să contribuie la creșterea competitivității economiei României.
”Digitalizarea joacă un rol esențial în dezvoltarea învățământului dual și poate oferi oportunități noi pentru tineri, pentru că aduce flexibilitate în procesul de învățare, în timp ce noile tehnologii oferă experiențe de învățare realiste (prin folosirea realității virtuale, de exemplu). Suntem contemporanii unei schimbări majore în societate, economie, climă și tehnologia informației. Tehnologia îmbunătățește nivelul de trai, iar creativitatea și flexibilitatea pe care o au românii ne vor ajuta să asimilăm și să integrăm mai repede schimbările, astfel încât competitivitatea economică să crească”, a declarat Ray F. IUNIUS, membru în board-ul CCE-R și consilier onorific al premierului Marcel Ciolacu.
Creșterea competitivității economice este strâns legată de abilitățile practice ale angajaților
Creșterea competitivității economice este strâns legată de abilitățile practice ale angajaților, dar și de dezvoltarea competențelor IT. În 2023, România s-a clasat pe locul 54 în clasamentul ce determină „Indicele Global al Competitivității Talentelor”, în timp ce Elveția s-a clasat pe locul 1 în acest top care are printre criterii inclusiv abilitățile practice și competențele digitale ale populației. Clasamentul este realizat de școala de afaceri INSEAD, Human Capital Leadership Institute și Descartes Institute for the Future.
”Dacă vrei să devii un bun manager și să conduci oamenii, învață întâi să faci tu, cu mâna ta, ceea ce vei cere echipei tale să facă. Peste 60% din cadrele superioare elvețiene cu o licență universitară au trecut în prealabil printr-o formă de învățământ dual”, a adăugat Ray F. IUNIUS.
Citește și articolul: Kilowat: Impactul suspendării Casa Verde – românii au pierdut 12 milioane de euro în cele două luni de blocare a programului Casa Verde
Situația actuală a școlilor duale din România
În prezent, în școlile duale din România învață 15.000 de elevi, iar acest sector traversează cea mai efervescentă perioadă din istoria sa. Prin noua lege a educației, adoptată anul acesta de Parlamentul României, s-au alocat prin PNRR a 338 de milioane de euro pentru înființarea a 10 consorții regionale și pentru dezvoltarea și dotarea a 10 campusuri profesionale integrate. De asemenea, Guvernul a decis alocarea unor resurse de finanțare pentru 29 de campusuri suplimentare declarate eligibile.
Învățământul dual reprezintă o modalitate esențială de a-i pregăti pe tinerii români pentru a avea succes în carieră, iar acești tineri reprezintă capitalul național cel mai important, se arată într-un mesaj transmis de primul ministru Marcel Ciolacu în cadrul conferinței EDU.DUAL.
”Consider că acest sistem educațional trebuie sa înceapă din clasele cele mai mici și până la studiile doctorale. Trebuie să clădim o alternativă și o simbioză puternică între învățământul academic clasic și cel dual. Prin îmbinarea teoriei cu practica, tinerii români vor dobândi astfel nu doar cunoștințe academice, ci și abilități practice și inter-umane, iar legătura strânsă dintre școli și întreprinderi va permite alinierea conținutului educațional cu cerințele pieței muncii, asigurându-ne astfel că tinerii români sunt pregătiți să se integreze rapid și cu succes în viața economică, corespunzător dorințelor și ambițiilor lor”, a mai precizat premierul Marcel Ciolacu.
Despre Camera de Comerț Elveția – România
Camera de Comerț Elveția – România (CCE-R) este o asociație non-profit cu o istorie de 22 de ani în România, care are ca scop facilitarea relațiilor de afaceri între investitorii elvețieni și cei români și de a oferi informații economice și consultanță companiilor interesate să dezvolte afaceri în cele două țări. În octombrie 2023, CCE-R a ajuns la un număr de peste 100 de companii membre care au aproape 18.000 de angajați în România.
Susținută de Ambasada Elveției în România, CCE-R a devenit în ultimele două decenii jucătorul principal al relațiilor economice româno-elvețiene și a construit 10 grupuri de lucru menite să vină în sprijinul membrilor Camerei, dar și a comunităților în care aceștia activează.