Cu o vastă experiență în industria HoReCa și pasiune pentru inovație, Alin Trușcă este CEO-ul și Fondatorul EVOhoreca. Într-un interviu exclusiv acordat revistei Business Voice, Alin împărtășește perspectivele sale despre provocările și oportunitățile din lumea afacerilor HoReCa, dezvăluind secretele succesului său și modul în care EVOhoreca răspunde nevoilor pieței într-un mod inovator și personalizat.
Business Voice: Cum a reușit EVOhoreca să obțină o creștere de 33% a cifrei de afaceri în 2022 în comparație cu anul precedent?
Alin Trușcă: Creșterea cifrei noastre de afaceri de 33% a venit pe seama creșterii valorii medii a produselor, cu toate că, per total, am avut mai puține proiecte, însă valoarea acestora a fost de 150% mai mare decât media comenzilor pre-pandemie – de la 6.000 la 15.000 euro per proiect. Clienții au decis să investească în produse premium, care sunt mai atragătoare, rezistente și confortabile. Observăm așadar că jucătorii validați de pe piață doresc să își fixeze pozițiile, profită de temerile investitorilor care nu au foarte multă experiență și care în această perioadă nu schimbă nimic, sau fie nu mai au bani după doi ani foarte grei. Având în vederere restricțiile impuse de criza medicală, spațiile interioare au avut de suferit cel mai mult. Însă, proprietarii care aveau și terase pe langă spațiul interior s-au putut bucura totuși de unele excepții în perioada stărilor de urgență și alertă. Astfel, în această perioadă cele mai solicitate tipologii de produse au fost cele pentru exterior: seturile de terasă – scaune, fotolii, canapele și mese rezistente la exterior, reprezentând peste 50% din volumul total al vânzărilor EVOhoreca în perioada 2020-2022. Cu toate acestea, am fost contactați și de antreprenori care au continuat investițiile la spațiile interioare, având proiecte bugetate anterior debutului pandemiei la care nu au renunțat, în ciuda incertitudinii provocate de răspândirea Covid-19. Produsele clasice utilizate pentru amenajarea interioarelor includ scaune, fotolii, canapele, mese și baruri de interior la comandă.
Business Voice: Ce investiții a făcut EVOhoreca în 2022-2023 pentru a sprijini creșterea?
Alin Trușcă: Pentru anul 2023 am prevăzut un buget de investiții similar cu cel din anul 2022, aproximativ 100.000 euro. Ne dorim continuarea învestițiilor în spațiile proprii de depozitare de lângă București, majorăm bugetele de logistică și aprovizionare cu mărfuri pentru a putea servi cât mai rapid clienții, deoarece este important pentru noi să fie în continuare unul dintre criteriile pentru care suntem aleși. Am alocat și un buget de aproximativ 75.000 euro pentru campaniile de promovare în social media și motoare de căutare, precum și un buget de rezervă de 25.000 euro pentru diferite acțiuni, cum ar fi participarea la târguri, evenimente, inlcusiv sponosorizări (ex. Turneul Tenis Iași Open din luna iulie).
Business Voice: Care a fost distribuția veniturilor între vânzările online și offline pentru EVOhoreca? Cum a contribuit magazinul online la cifra de afaceri globală a companiei?
Alin Trușcă: Cu toate că doar 20% din comenzi au loc offline, iar peste 80% din comenzile pe care le primim sunt de la distanță, nu toate acestea sunt comenzi venite în cadrul magazinului online. Dar ponderea comenzilor online este în creștere, aproape de 10% din valoarea totală a veniturilor EVOhoreca. Restul comenzilor necesită în continuare asistență din partea unui consultant al companiei, fiind totuși vorba de amenajări complexe, cu multe specificații tehnice. Lucrăm la acest aspect și în viitor va fi din ce în ce mai ușor pentru clienți să personalizeze produsele în cadrul magazinului nostru online, iar vizitele în showroom vor deveni și mai puțin necesare decât în acest moment.
Business Voice: Cum și-a extins EVOhoreca operațiunile internațional și din ce domenii provin clienții? Ce pondere în CA au aceștia?
Alin Trușcă: Prima comandă din afara țării am primit-o foarte devreme după lansarea EVOhoreca, în anul 2013. Cu toate că am livrat proiecte în 12 țări din Europa, tot nu avem încă un obiectiv concret de extindere, aceste comenzi vin organic, pe baza recomandărilor sau chiar “la rece”, magazinul nostru online fiind ușor de găsit pe internet. Am primit comenzi atât de la români expați care și-au deschis afaceri horeca în țările adoptive, fie chiar de la corporații internaționale. Am amenajat în principal restaurante, saloane de evenimente, pensiuni și hoteluri. Valoarea fluctuează de la an la an, dar este mică prin comparație cu valoarea businessului intern, 10% în medie anual. Totuși, folosim fiecare experiență pe care o avem pentru a învăța și o folosim pe piața internă, transmițând-o mai departe și investitorilor colaboratori.
Business Voice: Care este obiectivul estimat de creștere pentru cifra de afaceri a EVOhoreca în 2023, și ce strategii s-au implementat pentru a realiza acest lucru?
Alin Trușcă” Pentru 2023 suntem în continuare precauți, dar totuși optimiști și am prevăzut o creștere de 15%. Pentru a susține această creștere, pe lângă produsele și serviciile care ne-au consacrat, am adus o noutate pe piața amenajărilor din Romania, un serviciu de leasing operațional, oferit în parteneriat cu Autonom. Acest serviciu are, bineînțeles, scopul de a sprijini investitorii într-un control mai bun al cash-flow-ului în perioadele acestea de incertitudine, dar și de a le permite să își testeze modele de business fără riscul de a râmane proprietari pe mobilier în cazul în care restarantul nu merge conform așteptărilor. Fiind astfel nevoiți să devină vânzători de ocazie pentru acele produse pentru a-și recupera din investiții. Credem că va deveni un serviciu la îndemână și foarte popular în anii următori.
Business Voice: În ce segmente specifice ale industriei HoReCa a înregistrat EVOhoreca o creștere semnificativă, și ce planuri are compania pentru consolidarea poziției în acele segmente?
Alin Trușcă: În industria de amenajări horeca, consider că suntem deja recunoscuți ca fiind un furniozor de încredere care livrează la timp produse de calitate, iar din punct de vedere ale know-how-ului pe care îl avem, suntem capabili să livrăm orice tip de amenajare. Suntem preferați pentru spațiile de tip restaurant, cafenea, terasă unde avem și cel mai mare sortiment de modele. Astfel, am inclus unele dintre produsele cele mai solicitate în stoc pentru a livra cât mai rapid conform așteptărilor multora din partenerilor noștri. Dar nu ne rezumăm la spații horeca, deoarece cu timpul am învățat și am livrat proiecte inclusiv în zona office, clinicilor medicale, benzinăriilor sau cantinelor de fabrici.
Business Voice: Poți detalia colaborările EVOhoreca cu designeri și cum contribuie aceste colaborări la abilitatea companiei de a oferi proiecte complete eficient?
Alin Trușcă: Pe piața din România suntem percepuți mai degrabă ca un retailer de la care beneficiarii finali cumpără direct, dar, în timp, bineînțeles că am dezvoltat colaborări cu mai mulți designeri independenți sau birouri de arhitectură. Aceste colaborări sunt, de fapt, cele mai recomandate pentru beneficiari, deoarece planurile sunt explicate furnizorului chiar de către cei care le-au realizat. De asemenea, pe parcursul proiectării, putem chiar interveni cu sfaturi și soluții pentru a optimiza atât amenajarea propriu-zisă, cât și bugetul sau termenul de livrare.
Business Voice: Ce previziuni aveți pentru următorii ani în contextul crizei?
Alin Trușcă: La jumătatea anului 2023 suntem încă la nivelul din anul anterior, însă cu siguranță vom mai vedea o îmbunătățire în a doua jumătate, deoarece piața amenajărilor este ceva mai dinamică în perioada august-noiembrie. Fiind o companie medie și veche pe piață, consider că avem o poziție destul de stabilă. Iar prin diversificarea pe care am început-o în 2016 pe mai multe tipologii de amenajări, ar trebui să rămanem cel puțin constanți, chiar dacă nu va fi vorba de o creștere substanțială în anii următori. Eu sunt totuși optimist, deoarece crizele înseamnă mai ales oportunități, că investițiile vor continua, mai ales în zona brandurilor de horeca consacrate, atât românești cât și internaționale, cărora ne adresăm.
Citește și articolul: Flanco menține trendul ascendent în vânzări: creștere de 30% în primul semestru