Prima pagină » Decalogul eCommerce pentru startup-uri: 10 lucruri de bifat pentru un magazin online + Studiu de Caz

Decalogul eCommerce pentru startup-uri: 10 lucruri de bifat pentru un magazin online + Studiu de Caz

by Elena Paraschiv-Pop

Să pornești un business online este mult mai la îndemână acum decât în urmă cu 10 ani, spre exemplu. Tehnologia a avansat extrem de mult, la fel și rata de penetrare și utilizare a internetului, distanțele dintre client și brand s-au micșorat, la fel și cele dintre comerciant și furnizori grație acestor progrese. 

Totuși, atunci când vorbim despre lansarea unui magazin online, pentru a te asigura că pornești pe drumul cel bun și magazinul are șanse mari să fie un succes, trebuie să bifezi câteva lucruri esențiale. În materialul de mai jos vom aborda partea tehnică, infrastructura platformei și ce ține de dezvoltarea din spatele acesteia, împreună cu Cătălin Bordei de la Innobyte, una dintre cele mai vechi companii de software development specializată pe eCommerce, care a dezvoltat platforme online pentru companii consacrate precum Noriel, Glo, F64, dar și pentru startup-uri precum Winedeals.ro – studiul de caz despre care vom vorbi mai jos.

Potrivit lui Cătălin, 1 din 5 proiecte pe care Innobyte le dezvoltă are în spate un startup: „cu magazinele online pe care le dezvoltăm pentru startup-uri, ne propunem să aducem experiența enterprise către companii aflate la început de drum în zona online, dar cu planuri ambițioase de dezvoltare. Când ne referim la start-up-uri, vorbim fie despre companii ce activează de puțin timp, fie despre business-uri cu o prezență deja consacrată pe piața în care activează, însă sunt noi în zona de eCommerce și au stabilit că această direcție are importanță strategică”.

Nu mai există niciun dubiu că piața locală de eCommerce se află în ultimii ani într-un proces accelerat de dezvoltare, iar asta se traduce atât în oportunități solide pentru business-urile online, cât și în necesitatea de a lansa magazine online performante și dezvoltarea continuă a acestora. 

Pentru a se remarca și diferenția pe o piață din ce în ce mai competitivă, Cătălin a creat un checklist cu câteva dintre cele mai importante aspecte pe care un magazin online trebuie să le bifeze încă de la început:

  1. Sa ofere o experiență plăcută de navigare și o interfață atrăgătoare și ușor de folosit. Practic, să permită toate acțiunile pe care un user (vizitator sau cumpărător) se așteaptă sa le poată efectua: ex. opțiuni avansate de căutare, sortare și filtrare, afișarea și posibilitatea de a acorda ratinguri produselor, statusul stocurilor produselor să fie afișat, cat mai vizibil și corect;
  2. Să se încarce rapid și să fie optimizat pentru accesul de pe orice dispozitiv sau poate chiar mobile-first (sunt multe verticale/industrii în care traficul, dar și comenzile, au o pondere de minim 70% din utilizarea de pe telefoanele mobile);
  3. Sa fie testat minuțios astfel încât să nu existe erori (de servere, pagini 404, imposibilitatea de a efectua anumite acțiuni);
  4. Paginile de produse și de categorii să conțină toate informațiile necesare: prețuri, ratinguri, mărimi și culori, review-uri sau promoții, estimări de timp de livrare, toate acestea să fie afișate cât mai vizibil;
  5. Să permită un proces sigur, intuitiv, rapid și plăcut de check-out, de la început până la sfârșit (butoanele sa fie afișate și să funcționeze corect, formularele sa fie intuitive și ușor de completat, să conțină câmp pentru inserarea codurilor de reducere);
  6. Să integreze posibilități multiple de plată și livrare (inclusiv o estimare de timp de livrare);
  7. Să includă recomandări de produse relevante în funcție de produsele pe care un user le vizualizează sau le adaugă în coș;
  8. Să includă funcționalități specifice pentru crearea și gestionarea campaniilor de promovare direct din magazin;
  9. Sa fie conectat cu conturile de social media ale companiei (posibilitatea de a cumpara prin intermediul paginilor de social media sau de a distribui online paginile produselor);
  10. Să poată fi scalat cu ușurință pe măsură ce se dezvolta.

Consultanța în eCommerce este la fel de vitală precum rolul unui arhitect în construirea unei case: întâi creezi planul și structura, apoi te apuci să construiești

Toate aspectele menționate în checklist sunt critice pentru un magazin online, dar nu sunt singurele. Totuși, în urma discuției cu Cătălin am aflat de un aspect mai puțin conștientizat de antreprenorii online, dar la fel de important: consultanța.

„Startup-urile au, în general, o toleranță minimă la eșec, resursele fiind limitate din toate punctele de vedere. Așadar, faza inițială de consultanță este cu atât mai importantă, cu cât ne permite să identificăm din timp cerințele care aduc valoare și să le eliminăm pe cele pentru care efortul de implementare nu este justificat de valoarea de business livrată”, a punctat Cătălin Bordei, Managing Partner la Innobyte.

Concret, procesul de consultanță constă în evaluarea nevoilor tehnice în raport cu scopul proiectului, la final clientul primind documentația completă care conține atât specificațiile funcționale detaliate, precum și planificarea proiectului, estimarea costurilor și a duratei de implementare: „acesta este punctul în care clientul, având toate detaliile necesare, ia decizia de go/no-go, sau, evident, poate ajusta scopul proiectului în funcție de constrângerile de cost și timp”.

Pentru a fi considerat de succes, proiectul trebuie livrat conform scopului agreat inițial, fără depășirea bugetului și a duratei. Este cazul celui mai recent proiect Innobyte în zona de startup-uri, Winedeals.ro, reprezentanții având obiectivul de a deveni cel mai mare magazin online de vinuri din România. 

Specialiștii în eCommerce de la Innobyte au dezvoltat Winedeals.ro, start-up cu planuri ambițioase pe piața vinurilor din România

Proiectul Winedeals.ro a început în septembrie anul trecut, când cei doi fondatori, Alex Dona și Marina Samoilă, s-au întâlnit cu echipa Innobyte pentru a seta principalele aspecte ale colaborării. Proiectul a demarat cu procesul de consultanță în care au fost identificate cerințele de business, tehnologiile potrivite pentru dezvoltare și au fost create specificațiile tehnice ale proiectului. 

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More