Prima pagină » ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Cererea pentru ciocolata Dubai pune presiune pe piața fisticului. Consumatorii, încă dispuși să plătească prețul ridicat al desertului

ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Cererea pentru ciocolata Dubai pune presiune pe piața fisticului. Consumatorii, încă dispuși să plătească prețul ridicat al desertului

by Razvan Dutu

Ciocolata Dubai a cunoscut o creștere în popularitate surprinzător de rapidă, accelerată de rețelele sociale. Succesul său ajunge să își pună amprenta asupra pieței fisticului, un ingredient cheie din rețetă, dar și a lanțurilor de distribuție și producătorilor, aspect care se regăsește și în prețul final de la raft, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie XTB România, companie de investiții pe bursele internaționale. 

Apetitul pentru desertul care împletește gustul ciocolatei cu cel al fisticului, creat de Sarah Hamouda în 2021, a generat numeroase variante alternative, cu rețete diferite față de produsul artizanal. Originalul („Can’t Get Knafeh of It”) a avut un succes atât de mare încât replicile, puse în vânzare sub numele de ciocolată Dubai, s-au răspândit în lumea întreagă. 

În Marea Britanie, lanțuri de magazine precum Waitrose, Lidl și Morrisons oferă diferite variante, unele produse de gigantul Lindt. Waitrose a instituit chiar o limită de două tablete pentru fiecare client. Unii observatori, precum Grocery Insight, au contestat, însă, necesitatea de a impune limitări, văzând-o drept o strategie de marketing. Gama de produse disponibile la nivel global este foarte variată, mergând de la branduri de largă accesibilitate până la cele mai selecte și, implicit, mai scumpe, alături de mici producători locali.

Citește și articolul: AI News Briefs #57 by Alexandru Dan

Pe lângă rotunjirea veniturilor retailerilor, pofta pentru noul desert schimbă raportul între cerere și ofertă pe piața fisticului. Micii producători britanici se plâng de oferta restrânsă, inclusiv ca efect al unei interdicții din partea UE impusă fisticului iranian, cu unele loturi contaminate cu aflatoxină, ceea ce ar susține prețuri mai ridicate pentru exporturile de fistic ale SUA. 

Potrivit traderului CG Hacking, prețurile au crescut cu 35% față de acum un an, iar un indicator al prețurilor fisticului importat din SUA în Italia arată un avans de 26% de la începutul anului. Iranul, al doilea mare producător la nivel mondial, a exportat între septembrie anul trecut și martie anul acesta cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite decât în cele 12 luni precedente. 

Unii producători din Orientul Mijlociu se aprovizionează din Siria, limitând avansul costurilor. În California, simțind trendul, unii fermieri au început să treacă de la producția de migdale la cea de fistic, având în vedere diferența de preț în creștere, dar oferta se va vedea abia începând cu septembrie. În timp, această mișcare ar putea duce la o ajustare pozitivă de preț pentru migdale, afectând inclusiv anumite deserturi sau produse derivate. Pentru moment, presiunea pe piață pentru fistic pare a se menține, imprimându-se, alături de prețul ridicat pentru cacao, în prețul final ridicat al desertului, subliniază Claudiu Cazacu. 

Consumatorii, dispuși să plătească în plus pentru desertul exotic

Chiar și în acest context, consumatorii par dispuși să plătească mai mult pentru un moment de relaxare, dar este de văzut dacă încetinirea economiilor nu ar aduce o repoziționare a preferințelor către gama de produse mai accesibile – fie în cadrul categoriei Dubai, fie către alte tipuri de produse de cofetărie. 

Profilul unui desert de ciocolată umplut cu un conținut cremos amintește de unele produse cunoscute, inclusiv cele oferite de Ferrero Rocher, constituind, în prezent, o alternativă și un competitor. În SUA, lanțuri precum Costco oferă variante de ciocolată Dubai, deși unii americani preferă să comande direct din Dubai. În același timp, vânzările desertului specific în magazinul Dubai Duty Free în primul trimestru al anului au atins 22 milioane de dolari sau 1,2 milioane de tablete.

La rândul său, Lindt, producătorul elvețian care furnizează un produs larg disponibil în magazinele din Marea Britanie, a înregistrat un avans de 16,9% al acțiunilor anul acesta. Compania se confruntă, însă, cu incertitudinea barierelor comerciale. Prin urmare, a crescut nivelul stocurilor în Canada ca o măsură de prudență, luând în calcul livrări de ciocolată dinspre Europa pentru a evita taxele vamale majorate. 

Compania are cinci fabrici în SUA care alimentează atât piața locală cât și cea canadiană. Pentru moment, incertitudinea comercială și prețul ridicat pentru cacao nu au deturnat profitabilitatea companiei, care a reușit să obțină un profit de 884 milioane de franci elvețieni în 2024, având o capitalizare de 27,3 miliarde de franci. 

Mondelez, companie multinațională americană cu capitalizare de 84,9 miliarde de dolari, a înregistrat, de asemenea, un profit net de 4,61 miliarde de dolari anul trecut. Firma a avertizat că prețurile ridicate pentru materie primă, în special cacao, pot eroda 10% din câștigul pe acțiune, arată consultantul de strategie XTB România. 

Pentru micii producători care reușesc să obțină ingrediente de calitate la prețuri rezonabile, ca și pentru marii operatori care se mișcă repede în sensul dorințelor consumatorilor, trendul ciocolatei Dubai e o oportunitate valoroasă. Beneficiile s-au adunat și pentru producătorii de fistic, după câțiva ani de niveluri coborâte care impulsionaseră dezvoltarea de creme tartinabile și alte produse având la bază fisticul. Pentru consumatorii de fistic și deserturi care îl utilizează, deliciul vine, pentru o perioadă, cu un nou preț de plătit, în căutarea unui moment savuros, punctează Claudiu Cazacu. 

Cuvinte cheie recomandate: analiza xtb, claudiu cazacu, ciocolata dubai, fistic, economie

Despre XTB:

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiții. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 69% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Related Posts

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More